Iata cateva reguli atunci cand trebuie sa mergi la drum cu masina, iar iarna isi face de cap.

De regula, securitatea intr-o masina se poate rezuma la vizibilitate. Iarna este necesar ca masina sa fie curatata cat mai bine de zapada sau gheata. Iata minimele instrumente de care ai nevoie: racleta pentru gheata, matura pentru zapada, spray anti-gheata si evident stergatoare foarte bune.

Atunci cand pleci la drum, indiferent ca este o calatorie lunga sau doar o plimbare in oras, este bine sa ai in masina o lopata, lanturi pentru zapada, o sufa, un saculet cu nisip si eventual cabluri electrice. Daca stii ca trebuie sa faci o calatorie mai lunga nu ar strica deloc sa verifici presiunea in anvelope, starea bateriei si nivelului lichidelor de parpriz, frana si antigel.

Pentru securitatea ta, dar si a celorlalti participanti la trafic, este bine sa rulezi cu farurile aprinse, mai ales daca vizibilitatea este redusa. Adaptarea vitezei la conditiile meteo poate face diferenta dintre viata si moarte. Este necesar ca distanta intre masini sa fie mai mare decat de obicei, franarea nu mai este atat de eficienta pe zapada sau gheata, putand sa cresca si de 10 ori. Daca masina este dotata cu cruise control, mai bine uita ca are asa ceva - nu este deloc recomandata utilizarea sistemului pe zapada. Daca intalnesti plugul de deszapezire, o idee foarte buna ar fi sa nu il depasesti. In spatele lui drumul este curat, deci ai o aderenta ceva mai buna. Dar cel mai important lucru este sa nu te bazezi foarte mult pe masina, chiar daca vorbim si despre o masina 4x4.

Reducerea vitezei sau franarea este aproape intotdeauna un moment dificil atunci cand se ruleaza pe zapada sau gheta. Pentru a nu exista evenimente neplacute, este indicata utilizarea franei de motor, indiferent ca rulam in oras sau in afara lui. Ideal ar fi atingerea pedalei de frana doar cat sa se aprinda stopurile, atentionandu-l astfel pe cel din spatele tau ca reduci viteza. Apasarea mai serioasa a pedalei de frana ar trebui sa se faca la viteze foarte mici.

Cum strazile sunt mai mult sau mai putin acoperite cu zapada, sleaurile sunt omniprezente. Cand masina va incepe sa derapeze, este important sa pastrati acceleratia usor apasata, iar cutia de viteze sa fie intr-o treapta superioara. Aceste lucruri sunt necesare ca rotile motoare sa traga sau sa impinga masina in directia dorita. De cele mai multe ori apasarea pedalei de frana agraveaza situatia. Acelasi lucru se poate intampla si la apasarea ambreiajului, odata apasat masina fiind in voia inertiei. In cele mai multe cazuri se impune chiar si o contrabracare. In mod evident, sistemele de control ale tractiunii sau stabilitatii sunt bine venite in acest caz, ele avand rolul de a "tine" masina pe traiectoria impusa de volan.

In locurile de parcare sunt munti de zapada, iar impotmolirea este la ordinea zilei in aceasta perioada. Ca sa eviti o serie de probleme, adica sa nu scoti lopata din portbagaj si sa te apuci de lopatat, iata cum ar trebui sa procedezi. Primul lucru ar fi sa incerci sa faci balans, adica sa impui masinii o miscare de du-te vino. Este foarte important sa eviti invartirea rotilor in gol, fara ca masina sa se clinteasca. Exista riscul de a o afunda si mai mult. De asemenea este indicat sa virezi stanga-dreapta de volan, in speranta ca vei face loc in zapada sau sa prinzi un pic de aderenta. In aceasta situatie este o idee foarte buna sa declupezi sistemele de control a tractiunii si sa incerci din nou. In momentul in care o roata se invarte in gol, sistemul de control taie alimentarea cu combustibil a motorului, iar tu nu vrei sa se intample acest lucru.

Daca afara conditile meteo sunt vitrege, dar ai nevoie sa ajungi neaparat intr-o alta localitate, ar fi o idee foarte buna sa ai la tine o lanterna si baterii in plus, vesta si triunghi reflectorizant. Ultimele doua se regasesc de regula in kitul legislativ obligatoriu. Lista mai continua cu haine groase, paturi si alimente greu perisabile, dar cu aport energetic mare precum alune, fructe uscate sau dropsuri. Nu poti sti niciodata cand poti sa ramai blocat in trafic cateva ore sau chiar zile.

Daca se intampla acest lucru, este bine sa nu te indepartezi prea mult de langa masina, doar daca stii precis unde te afli, dar mai ales unde se afla masina. Este foarte important sa verifici ca teava de esapament sa nu fie blocata de zapada. Ca sa te incalzesti, porneste motorul timp de 10 minute pe ora. Inghetul sau hipotermia se pot combate cu hainele groase si paturile. Este de asemeanea foarte important sa tii un geam usor intredeschis. Din cauza ghetii si a zapezii, masina se poate transforma intr-o capcana mortala.

Cel mai bun sfat, atunci cand autoritatiile decid ca se impune cod portocaliu, sau mai rau, daca este posibil, nu utilizati masinile personale.