Mobil Meteo.ro - vremea in Romania, vremea azi, starea vremii maine, prognoza meteo. Duminica, 11 decembrie 2016
Prima pagina / Informatii meteo / Cercetatorii au descoperit elemente surprinzatoare in formarea norilor

Cercetatorii au descoperit elemente surprinzatoare in formarea norilor

Fizicienii de la CERN (Laboratorul European pentru Fizica Particulelor Elementare) au descoperit detalii surprinzatoare in ceea ce priveste formarea norilor, in timpul unui studiu in care au incercat sa creeze aerosoli de particule fine, precum aceia care ajuta la aparitia acestora.

Primele rezultate, publicate joi in revista stiintifica Nature, ar putea conduce la corectarea unor modele climatice actuale.

"Dupa primele noastre rezultate, este clar ca metoda de formare a aerosolilor din modelele climatice va trebui sa fie revizuita substantial", a declarat Jasper Kirkby, in numele echipei sale de la CERN.

Pentru a simula procesul care se deruleaza in atmosfera terestra sub efectul razelor cosmice cu energie mare venite din galaxia noastra, fizicienii au folosit un accelerator de particule si camere cu ceata.

"In prima parte a experimentului nostru, am pus acid sulfuric si amoniac in aceste camere cu ceata, pentru a intelege cum sunt creati aerosolii in partea joasa a atmosferei", a explicat Kirkby. Fasciculul de particule iesite din accelerator era folosit pentru a simula actiunea razelor cosmice.

Rata de producere a aerosolilor s-a dovedit a fi cu de 10 pana la 1.000 de ori mai scazuta decat cea observata la baza atmosferei, chiar daca se ia in calcul si efectul pozitiv al razelor cosmice.

Acest lucru inseamna, in opinia cercetatorilor, ca, in afara de acid sulfuric, amoniac si vapori de apa, trebuie sa se tina seama si de alte elemente pentru a se ajunge la rate de formare a aerosolilor comparabile cu cele inregistrate la baza atmosferei, pana la altitudinea de 1.000 de metri.

"A fost o mare surpriza sa constatam ca formarea de aerosoli la baza atmosferei nu are la baza doar acid sulfuric, apa si amoniac", a rezumat Kirkby, in timp ce "toate modelele" climatice actuale presupuneau ca aceste elemente sunt suficiente pentru formarea unor nuclee de condensare.

In troposfera medie (dincolo de altitudinea de 5.000 de metri), razele cosmice "cresc semnificativ" - intre de doua si zece ori - volumul de aerosoli formati din particule fine in suspensie in atmosfera. Insa aceste particule create "raman prea mici pentru a servi drept germeni pentru picaturile din nori", a precizat acelasi savant.

Cercetatorii care au lucrat la programul CLOUD (Cosmics Leaving OUtdoor Droplets), ce are ca scop studierea rolului avut de razele cosmice in procesul de formare de aerosoli, intentioneaza sa isi continue cercetarile pentru a descoperi celelalte elemente necesare formarii acestora.
27 august 2011, Sursa: Realitatea.net
DHgate.com
Panourile Solare IstGrun ? O cale mai inteligenta si o sursa inepuizabila de energie verde !

Prin utilizarea acestui site sunteti implicit de acord cu Termenii de utilizare
Agentia de stiri Meteo.ro © Copyright 2006-2016 Arhipelago S.R.L. Toate drepturile rezervate conform legii
Datele cu caracter personal colectate pe acest site sunt administrate de un operator autorizat inregistrat la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal cu nr. 7381.