Mobil Meteo.ro - vremea in Romania, vremea azi, starea vremii maine, prognoza meteo. Vineri, 9 decembrie 2016 
Prima pagina / Informatii meteo / Norul de cenusa provoaca cea mai mare criza din istoria transportului aerian

Norul de cenusa provoaca cea mai mare criza din istoria transportului aerian

Traficul aerian in Romania a fost inchis, CFR a adaugat vagoane suplimentare trenurilor de cursa lunga, autocarele au devenit scumpe si neincapatoare. Norul de cenusa aruncat in atmosfera de vulcanul Eyjafjallajokull din Islanda s-a instalat deasupra Romaniei, provocand haos in aeroporturi, in gari si in autogari.

Efectele norului de cenusa calator au fost resimtite cel mai dramatic de companiile aeriene, care au fost nevoite sa-si anuleze cursele, suferind astfel pierderi uriase. La fel au patimit si clientii lor, tintuiti la sol, "arsi" la buzunar si vaduviti de timp pretios.

CFR Calatori a reactionat, suplimentand vagoanele trenurilor pe rutele interne si internationale. O alta reactie a venit de la firmele de transport auto, care au profitat de criza si au marit tarifele.

Guvernul Romaniei a decis, ieri, sa inchida traficul aerian pana cel devreme astazi la ora 12.00. De altfel, incepand de aseara de la ora 18.00, intreg spatiul aerian pe teritoriul Romaniei a fost inchis, iar oficialii Guvernului au precizat ca este posibil ca masura sa se prelungeasca si dupa ora 12.00, astazi. Decizia a fost luata dupa o sedinta a Comitetului pentru situatii de urgenta, in cadrul careia premierul a fost informat ca norul de cenusa a acoperit integral teritoriul Romaniei ieri-seara, la ora 21.00.

Ingrijorare la Guvern

"Daca alte tari din vestul Europei vor fi poluate, atunci exista posibilitatea ca si in Romania sa ajunga aer poluat", a declarat premierul Emil Boc, aratand ca situatia trebuie tinuta sub control. Acesta s-a aratat ingrijorat in privinta efectelor pe termen lung ale unor fenomene de acest gen.

"Modificari climatice nu s-au conturat. Totul este cat timp va erupe vulcanul acesta. Daca tine doi ani de zile, cat a tinut acum doua secole, o sa ne plimbam cu barca", a mai spus Boc. Comitetul pentru situatii de urgenta se va intruni din nou astazi pentru a actualiza deciziile luate si pentru a face noi analize.

Despagubiri de la companii

Calatorii care sunt afectati de anularea zborurilor vor primi banii pe bilet, daca vor solicita companiilor aeriene acest lucru. Trebuie sa se prezinte cu biletul la ghiseele firmelor din aeroporturile Otopeni si Baneasa.

Zeci de mii de pasageri, afectati de blocarea zborurilor

Toate zborurile de pe cele doua aeroporturi ale Capitalei, Henri Coanda si Aurel Vlaicu, au fost ieri anulate. La fel s-a intamplat si pe celelalte aeroporturi din tara. Pasagerii care aveau zboruri in aceasta perioada s-au reprogramat pentru o data ulterioara, au cerut banii pe bilete sau au innoptat la hotel. Unii au ramas sa doarma in aeroporturi in asteptarea reluarii traficului aerian.

"Au fost amanate peste 140 de zboruri pe ambele aeroporturi, cele de sambata pana duminica la ora 12.00", a spus Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al celor doua aeroporturi.

"Dormim in aeroport"

Multi pasageri care au curse lungi au preferat sa ramana in aeroporturi pana cand traficul aerian va fi reluat. "Aveam zbor spre Franta vineri, dar a fost amanat, la fel si zborul de sambata. Sper ca cel de duminica seara nu va fi amanat. Am dormit o noapte in aeroport si vom dormi si in aceasta noapte tot aici. Mai rau e pentru copil care e foarte obosit", a spus, ieri, Maricica Ivanov care a venit de la Tulcea ca sa ia avionul spre Franta, la rude.

Un grup de aproximativ 30 de americani, care se afla de doua zile pe Aeroportul Henri Coanda, sunt nevoiti sa ramana pe teritoriul romanesc cel putin pana miercuri. "Toate zborurile spre S.U.A. sunt amanate pana miercuri. Asta este, o sa mai mancam cateva zile supa de pui si papanasi", a spus Mark. Ei fac parte dintr-o organizatie umanitara si au venit sa-i ajute pe copiii orfani si pe batranii saraci din Targoviste. Pentru unii dintre pasageri anularea zborurilor coincide cu pierderi financiare serioase.

"Pierd bani si timp!"

"Trebuia sa fiu sambata la munca, lucrez intr-un restaurant. Daca nici duminica nu plec nu o sa fiu platit pentru zilele acestea de munca. Voi dormi in aeroport pentru ca nu-mi permit sa dau bani la hotel si nici sa ma intorc acasa", a spus Mircea care impreuna cu Ion au venit pe Aeroportul Aurel Vlaicu tocmai dintr-un sat de langa Iasi pentru a lua cursa de Italia.

Aglomeratie in gari, autocare pline-ochi

Cozi la casele de bilete internationale si ghisee unde bate vantul la plecari interne. Asa arata Gara de Nord, umpluta de strainii care au fost fortati sa aleaga trenul in locul avionelor blocate la sol din cauza norului de cenusa.

Ora 15.30. Cu doar o jumatate de ora inainte ca trenul "Dacia" cu destinatia Viena sa plece din Gara de Nord, calatorii nu mai aveau loc pe peron. Trenul, suplimentat cu sase vagoane dintre care trei cuseta si doua dormitor, s-a umplut in doar cateva minute, dupa ce mecanicii au tras garnitura pe linie. Nemtii, francezii, spaniolii sau romanii, care au stat ore bune in aeroport, apoi ore bune la coada la bilete, abia au asteptat sa auda fluierul de plecare, sa se vada odata plecati spre case. Unii calatori romani mai "norocosi", care nu au avut nicio solutie de a ajunge pe uscat la destinatie, au facut cale intoarsa spre casa.

Ora 16.00. Usor, usor, dupa fluierul locomotivei, trenul cu 15 vagoane a iesit din gara pe directia Viena. La destinatie, calatorii vor ajunge astazi-dimineata, la ora 9. Un bilet la cuseta, unde exista si toaleta cu dus, costa pana la Viena aproape 80 de euro.

Ora 16.10. Cele doua case de bilete unde se elibereaza tichete pentru trenurile internationale abia fac fata numarului de calatori. Unii au asteptat chiar si doua ore la coada pentru a prinde un loc in trenurile cu plecare in ziua urmatoare.

"Nu facem fata comenzilor"

De situatia de haos de pe aeroporturi au profitat si operatorii privati de transport cu autocarul. Ei au fost nevoiti sa suplimenteze numarul masinilor pentru a-i duce sau aduce pe calatori in tara. Cele mai multe solicitari le-a avut Eurolines.

"Avem atatea comenzi incat nu mai putem face fata. De aseara s-au ocupat toate locurile in autocarele spre Londra, Budapesta, Bruxelles, München, Viena, Paris si Amsterdam. Azi vor pleca un numar dublu de curse in comparatie cu o zi normala, cand avem 7-8 curse. si vor pleca pline-ochi", ne-a spus Dragos Anastasiu, director general Eurolines.

si la Atlassib s-au inregistrat cresteri ale solicitarilor, cu precadere spre marile orase ale Germaniei, Frantei si Italiei. "Nu pot spune insa ca e o crestere spectaculoasa, pentru ca la noi traficul e intens in fiecare zi", a declarat Daniel Micu, director general Atlassib.(Cozi la casele de bilete internationale si ghisee unde bate vantul la plecari interne. Asa arata Gara de Nord, umpluta de strainii care au fost fortati sa aleaga trenul in locul avionelor blocate la sol din cauza norului de cenusa.

Ora 15.30. Cu doar o jumatate de ora inainte ca trenul "Dacia" cu destinatia Viena sa plece din Gara de Nord, calatorii nu mai aveau loc pe peron. Trenul, suplimentat cu sase vagoane dintre care trei cuseta si doua dormitor, s-a umplut in doar cateva minute, dupa ce mecanicii au tras garnitura pe linie. Nemtii, francezii, spaniolii sau romanii, care au stat ore bune in aeroport, apoi ore bune la coada la bilete, abia au asteptat sa auda fluierul de plecare, sa se vada odata plecati spre case. Unii calatori romani mai "norocosi", care nu au avut nicio solutie de a ajunge pe uscat la destinatie, au facut cale intoarsa spre casa.

Ora 16.00. Usor, usor, dupa fluierul locomotivei, trenul cu 15 vagoane a iesit din gara pe directia Viena. La destinatie, calatorii vor ajunge astazi-dimineata, la ora 9. Un bilet la cuseta, unde exista si toaleta cu dus, costa pana la Viena aproape 80 de euro.

Ora 16.10. Cele doua case de bilete unde se elibereaza tichete pentru trenurile internationale abia fac fata numarului de calatori. Unii au asteptat chiar si doua ore la coada pentru a prinde un loc in trenurile cu plecare in ziua urmatoare.

Guvernul, de partea companiilor

Companiile aeriene nu sunt obligate sa despagubeasca pasagerii pentru anularea curselor, deoarece exista o situatie de forta majora, iar solutia este o noua repartizare a calatorilor in cazul in care zborurile vor fi reluate, a declarat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Marin Anton (foto).

Intrebat la randul sau de jurnalisti daca pasagerii vor fi despagubiti, prim‑ministrul Emil Boc a raspuns ca, "din nefericire, este vorba de forta majora, cu implicatii juridice".Altfel, Emil Boc a tinut sa precizeze ca nu exista nici un fel de risc in ceea ce priveste viata de zi cu zi a romanilor, neretinandu-se niciun fel de recomandare speciala pentru populatie din perspectiva norului vulcanic.

Traficul aerian, paralizat in toata Europa

Traficul aerian in Europa este in continuare paralizat de norul de cenusa vulcanica provenit din Islanda, care a determinat ieri anularea a 17.000 de zboruri.

Cele mai multe tari din nordul, centrul si sudul Europei au prelungit inchiderea spatiului aerian pana ieri-seara sau pana astazi. Ucraina a inchis si ea aproape toate aeroporturile de pe teritoriul tarii, cu exceptia celor din Odessa si Simferopol, din sud. in Rusia, 278 de curse aeriene au fost anulate sau amanate.

Un avion A321 al companiei ruse Ural Airlines, care efectua o cursa intre Moscova si Roma, a aterizat ieri la Viena, desi spatiul aerian austriac era inchis. Aparatul a zburat la joasa altitudine, in zona spatiului aerian care nu intra sub incidenta masurii de interzicere a traficului.

Serbia a anuntat ca le permite cetatenilor UE sa tranziteze tara doar in baza cartilor de identitate, iar Belarus a decis sa permita calatoriile pe teritoriul sau fara vize de tranzit, pe durata blocarii traficului aerian.

Mii de pasageri au asteptat in zadar pe aeroporturile din Asia in speranta ca vor putea ajunge in Europa. si in SUA mii de pasageri au dormit in aeroporturi pentru a nu rata ocazia de a pleca spre Europa. Pe Aeroportul JFK din New York, pasagerii obositi au dormit pe scaune, paturile distribuite de personal fiind insuficiente. (Catalina Mihai)

Pierde unul, castiga trei

Trasportatorii aerieni inregistreaza pierderi uriase, insa cei rutieri, de pe calea ferata si hotelurile au numai de castigat. Astfel, intr-o perioada normala de sambata, pe tot teritoriul Europei se efectueaza peste 22.000 de zboruri zilnice. Ieri, putin peste 6.000 de aeronave au decolat de la sol de pe aeroporturile europene.

Eurocontrol, agentia care coordoneaza zborurile aeriene din peste 38 de state, sustine ca, zilnic, companiile aeriene inregistreaza pierderi de peste 200 de milioane de euro. "Tarom a inregistrat pierderi de 1,1 milioane de euro, aproape 37.000 de pasageri fiind lasati pe Otopeni", a declarat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Marin Anton.

In schimb, CFR Calatori a suplimentat cu 100% garniturile pe relatia Bucuresti-Budapesta si cu 50% pe traseul Bucuresti-Viena. De castigat au avut si unitatile de cazare din imediata vecinatate a Aeroportului Otopeni, hotelurile Confort, Rin si Traian. Acestea au inregistrat o crestere cu 30-40% a numarului de clienti, marea majoritate a acestora fiind cetateni straini care s-au cazat cel mult doua zile. (Iulian Budusan)
 
Mai multe detalii: www.adevarul.ro
18 aprilie 2010, Sursa: Adevarul
DHgate.com
Panourile Solare IstGrun ? O cale mai inteligenta si o sursa inepuizabila de energie verde !




Prin utilizarea acestui site sunteti implicit de acord cu Termenii de utilizare
Agentia de stiri Meteo.ro © Copyright 2006-2016 Arhipelago S.R.L. Toate drepturile rezervate conform legii
Datele cu caracter personal colectate pe acest site sunt administrate de un operator autorizat inregistrat la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal cu nr. 7381.