Iarna si-a intrat pe deplin in drepturi. Pentru soferii care nu si-au pregatit din timp masina pentru sezonul rece, exista cateva mici trucuri care sa ii scoata rapid din parcare, dupa o noapte geroasa de iarna, in Bucuresti fiind anuntate temperaturi de -15 grade pe timpul noptii, in urmatoare perioada.

1. Tine in masina o "trusa" de urgenta, care sa contina:
- Lopata pentru zapada
- Antiderapant (nisip sau amestec de nisip cu sare)
- Racleta pentru razuit gheata de pe parbrizMaturica sau perie pentru curatarea zapezii
- Spray antiinghet pentru incuietoarea masinii
- O scandura care te va ajuta daca rotile masinii au ramas blocate in zapada
- Lanturi antiderapante
- Cabluri de tensiune (pentru alimentat bateria)
Toate aceste instrumente utile se gasesc in orice hypermarket, supermarket, sau in magazinele de profil auto.

2. Nu folosi frana de mana in parcare

Este bine sa nu folositi frana de mana cand este foarte frig afara. Puteti avea surpriza neplacuta a inghetarii cablului si a imposibilitatii eliberarii franei de mana, a doua zi, dimineata, cand vreti sa plecati de pe loc.

3. Atentie la incuietorile inghetate

Fiecare sofer poate folosi un spray special impotriva inghetului, cu care sa pulverizeze seara incuietorile masinii. De asemenea, poti pulveriza spray siliconic si pe chederele usilor, ca acestea sa nu se lipeasca la ger.

4. Ingrijeste stergatoarele si parbrizul

Inlocuieste lamelele stergatoarelor daca sunt uzate si foloseste un lichid special pentru curatarea parbrizului. Cand lasi masina in parcare ridica stergatoarele pentru a nu ingheta. Poti dezgheta parbrizul cu sprayuri speciale sau poti folosi o razuitoare pentru gheata.

Pentru a te scuti de curatatul parbrizului in fiecare dimineata, poti cumpara o folie protectoare pentru parbriz (foto). Aceasta se poate pune seara, cand lasi masina in parcare, iar dimineata o dai jos si ai un parbriz curat. Costa sub 10 lei in hypermarketuri.

5. Verifica bateria

Bateria poate juca feste proprietarului pe timp rece, intrucat este mult mai solicitata. Pornirea motorului necesita o sarcina de 2-3 ori mai mare decat vara, iar puterea bateriei scade cu pana la 50%. Pentru a nu va trezi dimineata ca masina nu mai porneste din cauza bateriei moarte, este bine sa respectati cateva masuri simple.

Daca bateria masinii este mai veche de trei ani, testati-o la un service. In plus, asigurati-va ca nu exista urme de coroziune pe corpul bateriei.

Astfel nu este recomandat sa porniti in acelasi timp prea multi consumatori precum instalatia audio, aerul conditionat la capacitate maxima, stergatoarele sau farurile pentru ca se pot crea probleme bateriei, mai ales daca este mai veche. De asemenea, nu este  recomandat sa tii farurile aprinse, sau orice alt consumator de energie, atata timp cat motorul este oprit pentru ca risti descarcarea bateriei.

In plus, orice sofer ar trebui sa ia in calcul urmatoarele sfaturi, care pot asigura o iarna fara mari batai de cap:
 
6. Atentie la cauciucurile de iarna

Primul lucru la care se gandeste orice sofer la apropierea sezonului rece este montarea anvelopelor de iarna. Acestea ofera o aderenta mai buna fata de anvelopele de vara sau "all-season". In plus sunt si obligatorii - amenda este cuprinsa intre 603 lei si 1430 lei, iar politistul va va retine si certificatul de inmatriculare al masinii si va va da intre 9 si 20 de puncte de penalizare.

In primul rand, pentru a fi folositoare, cauciucurile de iarna trebuie sa se afle intr-o stare buna. Verifica starea pneurilor: daca acestea sunt deja uzate sau deteriorate, aderenta poate ajunge sa fie chiar mai proasta decat a unor cauciucuri de vara. De acest punct trebuie sa tina seama mai ales cei care au optat pentru cauciucuri second-hand.

De asemenea, este important de tinut minte faptul ca anvelopele de iarna nu sunt o solutie miraculoasa, ci doar un mic ajutor. Chiar si cu cauciucuri de iarna, masina va fi mai greu de manevrat pe soseaua umeda sau alunecoasa, asa ca este foarte important sa acorzi o atentie sporita in trafic, indiferent ca ai sau nu pneuri speciale.

7. Presiunea in cauciucuri

Presiunea este foarte importanta in timpul iernii pentru ca asigura o aderenta mai buna. Aderenta este de obicei scazuta din cauza drumului ud sau inghetat, iar temperatura face ca presiunea aerului din cauciucuri sa scada. Astfel, este foarte important ca atunci cand iti montezi anvelopele de iarna, dar si pe parcursul sezonului rece, sa verifici daca ai cauciucurile umflate cum trebuie.

8. Ce combustibil folosim

Pentru motoarele pe benzina nu exista un tip de carburant mai bun pentru perioada rece. Exista totusi un aditiv anti-inghet care poate fi turnat in rezervor.

Pentru motoarele Diesel, este recomandata motorina de iarna. Pentru o pornire cat mai usoara a motorului este bine sa folosesti un filtru de motorina in stare buna, cat mai nou.

9. Schimba uleiul de motor

Pe timp de iarna, vascozitatea (densitatea) uleiului de motor creste, factor ce poate conduce la inecarea motorului la pornire. Uleiurile de motor sunt vandute cu diferite grade de vascozitate, iar cu cat uleiul este mai rece, cu atat ii creste vascozitatea suplimentar. Astfel, este recomandat un ulei cu o vascozitate mai mica pentru perioada rece.

Poti afla cat de vascos este uleiul la temperaturi joase dupa primele 2 cifre din codul SAE. Cu cat este mai scazuta prima cifra, cu atat uleiul este mai potrivit pentru iarna. Astfel, uleiul 5W-40 este mai fluid si la temperaturi mai joase decat 10W-40.

10. Inspecteaza curelele si furtunurile

Curelele si furtunurile se deterioreaza mai repede pe vreme de iarna, de aceea trebuie sa verifici starea acestora intr-un service auto.